Dit jaar veranderen de trends op het gebied van online entertainment. Er komt steeds meer nadruk te liggen op het gebruik van online diensten. Al jaren zijn bedrijven bezig met het aanbieden van diensten om bijvoorbeeld online naar films en series te kijken. De verwachting is dat de komende jaren steeds meer bedrijven dergelijke online diensten aan zullen bieden. Daarnaast zullen ook andere media zoals bijvoorbeeld podcasting aantrekken. Dit zijn de verwachtingen voor de komende jaren.
Entertainment volop in beweging
De ontwikkelingen rondom entertainment zijn volop in beweging. Diensten zoals Amazon Prime Video en Netflix doen het al jaren goed. De kijker wordt op zijn wenken bediend door een groot aanbod aan films en series. ‘On demand’ kijken en luisteren weet daarmee aanzienlijk aan populariteit te winnen. Dat is ook terug te zien aan de toenemende populariteit van podcasts. En door de opkomst van Augmented Reality en Virtual Reality is het spelen van online spellen realistischer dan ooit.
Meer streamingdiensten lanceren producten
De verwachting is dat de komende jaren steeds meer streamingdiensten nieuwe producten zullen lanceren. Voor 2027 ligt de totale verwachte omzetwaarde van de streamingdiensten markt op ruim 139 miljard dollar. Het is dan ook zeker geen verrassing dat een aantal gevestigde mediabedrijven een stukje van deze taart willen. Met name bedrijven als Netflix, Hulu en Amazon Prime Video zullen in hun aanbod investeren. Ook andere nu nog onbekendere spelers zullen de streamingsdiensten markt gaan betreden. Een van de bedrijven die momenteel flink aan de weg timmert is Disney, met meer dan 157 miljoen abonnees wereldwijd. Tegelijkertijd worden er ook in Nederland meer streamingdiensten gelanceerd, waaronder Podimo. Deze dienst richt zich alleen op het aanbieden van podcasts tegen betaling. Hoewel podcasts niet nieuw zijn, zijn ze populairder dan ooit. Bijna iedere bekende Nederlander heeft een podcast, of doet op een andere manier mee aan dit fenomeen. De komende jaren zullen steeds meer streamingdiensten dergelijke producten aanbieden.
Meer gebruik van cloud gaming
Is het nog wel nodig om te investeren in de aanschaf van een dure computer om mee te gamen? Steeds meer fabrikanten van gamecomputers vinden dat niet meer nodig. Waar het voorheen nodig was om een console te kopen, kiezen steeds meer bedrijven ervoor om hun rekenkracht ‘in de cloud’ te gebruiken. Daarmee is de behoefte van de consument veranderd van high-tech apparatuur naar een abonnementsmodel in de cloud. Dat betekent tegelijkertijd ook dat esports in de cloud steeds populairder worden. Er zijn meer dan 3,2 miljard gamers wereldwijd en het upgraden naar steeds meer veeleisende hardware is niet duurzaam. Om deze reden bieden onder meer Nvidia, Google en Sony hun eigen cloud gamingdiensten aan. De komende jaren zullen ook andere aanbieders hierop inspelen.
Online casino’s meer in opkomst
Een bezoek aan het online casino is steeds meer in opkomst in Nederland. Sinds 01 oktober 2021 is het mogelijk om legaal een gokje te wagen bij de online aanbieders die een vergunning hebben gekregen van de Kansspelautoriteit. De goed bekende casinowebsite Online Casino Ground heeft een overzicht opgesteld van de verschillende aanbieders. Hierdoor is het mogelijk om betrouwbaar op een online gokkast te spelen of een bezoekje te brengen aan het live casino. Opvallend is ook dat steeds meer mensen kiezen voor het online casino in plaats van een bezoek aan het offline casino. Het is een van de lifestyle trends die dit jaar verder zal doorzetten.
Een betere klantervaring met AR/VR
Als je op de bank zit en op zoek bent naar een nieuw meubel voor in de woonkamer, hoef je daarvoor niet meer alleen naar de foto’s te kijken. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om producten aan te bieden in Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR). Op die manier is het mogelijk om in 3D een goed beeld te krijgen van hoe een product eruit komt te zien. Dat draagt bij aan een betere en heldere klantervaring. Maar tegelijkertijd worden deze technologieën ook gebruikt in online games en andere diensten. Nu Apple onlangs de Vision Pro heeft aangekondigd, is het duidelijk dat AR en VR steeds meer een plaats in ons dagelijks leven in zullen nemen.
Fans steunen hun favoriete creators zelf
Jarenlang verdienden influencers vooral geld aan het maken van filmpjes voor YouTube, Instagram of TikTok. Hoewel deze methode nog steeds populair is, is het de verwachting dat de komende jaren steeds meer influencers ervoor zullen kiezen om zelf geld te verdienen door gebruik te maken van zogenaamde creator platforms. Dat betekent dat fans zich kunnen abonneren op de content van hun favoriete creators. Op die manier steunen fans hun idolen zelf en zit er geen tweede laag meer tussen. Daardoor zullen er in de toekomst minder YouTubers en Twitch streamers zijn, maar steeds meer influencers die hun content delen met hun fans.
De content kan over allerlei niche topics gaan, zoals bijvoorbeeld tech, gaming of het kijken van films. Het gebruik van zogenaamde crowdfunding sites voor creators is niet nieuw. Een website als Patreon weet al jaren de brug te slaan tussen fans en hun favoriete creators. Daarvoor wordt een kleine toeslag berekend aan de creator. De rest van de opbrengsten worden betaald aan de creator zelf. Daarmee is de verwachting dat ook in de toekomst meer influencers de overstap zullen maken.