Ben je aan het nadenken om je bedrijf te verkopen? Of weet je al zeker dat je jouw bedrijf moet verkopen? Het verkopen van een bedrijf is een ingewikkeld proces waar veel dingen bij komen kijken. Een van de eerste dingen waar je over na gaat denken, is wellicht aan wie je jouw bedrijf gaat verkopen. Wil je het bedrijf verkopen aan een direct of indirect familielid, bijvoorbeeld of aan een manager uit het huidige team? Het is belangrijk om hierover na te denken, maar niet alleen hierover. Je zult je ook verder moeten verdiepen in wat er komt kijken bij het verkoopproces. Lees snel verder voor tips.
Waarde bepalen
Je wilt je bedrijf natuurlijk voor de beste prijs verkopen. Het bepalen van hoeveel je bedrijf waard is, kan lastig zijn. Daarom is het belangrijk om een waardebepaling uit te voeren. Je kunt dit zelf doen of laten doen door een bedrijf dat er gespecialiseerd in is, zoals Anno1982. Er zijn verschillende manieren om de waarde van je bedrijf te bepalen. Je kunt de waarde berekenen met de EBITDA multiple per sector. Je berekent het door de brutowinst van je bedrijf te vermenigvuldigen met de multiple van de sector waar je bedrijf binnen valt. Als je bedrijf momenteel weinig of geen winst maakt door bijvoorbeeld een financiële tegenvaller. Dan kun je kijken naar de potentiële winst en de multiple per sector.
Stel een informatiememorandum op
Naast het bepalen van de waarde van je bedrijf moet je ook een informatiememorandum opstellen. Een informatiememorandum is een document voor potentiële kopers. Het document geeft de potentiële verkoper een duidelijk overzicht van het bedrijf. Dankzij het informatiememorandum kan de potentiële verkoper een beeld vormen van het bedrijf. In het document staat een interne analyse van het bedrijf, waarin producten of diensten, historie en klanten vermeld staan. Daarnaast voeg je ook een analyse van de markt toe, de juridische structuur van het bedrijf, de organisatie van de medewerkers en alle financiële informatie van het bedrijf. Het opstellen van het document is erg tijdsintensief. Begin er daarom op tijd mee of laat het doen door een bedrijf dat er gespecialiseerd in is.
Smart exit
Wil je jouw bedrijf niet meteen in een keer verkopen? Dan kun je ook kijken naar een smart exit. Bij een smart exit verkoop je een deel van je bedrijf aan investeerders. Je blijft dan zelf nog deels eigenaar van het bedrijf en houdt nog zeggenschap over het bedrijf. Met een smart exit kun je zelf nog een tijd doorwerken binnen het bedrijf en tegelijkertijd alvast een deel van de waarde van het bedrijf veiligstellen. Investeerders kopen een aandeel in het bedrijf, maar krijgen geen zeggenschap over het bedrijf. Je verkoopt dus een deel van het bedrijf, maar maakt zelf nog alle beslissingen.