De providers T-Mobile en Tele2 gingen een paar jaar geleden samen verder. Hoewel de bedrijven voor de rest weinig nog met merkhouder Deutsche Telekom te maken hadden, behielden de bedrijven hun merknamen. Maar het is nu tijd voor een Nederlandse, eigen identiteit. Daarom hebben de welbekende telecombedrijven besloten samen verder te gaan onder de naam Odido. Er verandert voor abonnementhouders niets. De abonnementen blijven geldig volgens het gesloten contract en bovendien blijft ook het dienstverlenende bedrijf hetzelfde. Er is dus een nieuwe provider met een nieuwe naam, maar met meer dan 6 miljoen klanten. Het bedrijf richt zich op meer inclusie, zoals dat zo mooi heet.
Veranderingen Odido
Inmiddels is het Nederlandse merk T-Mobile niet meer in Nederland actief. En ook Tele2 Mobiel is verdwenen. De providers gaan samen verder onder de naam Odido. Doel van het bedrijf is om het aanbieden van zowel internet als mobiele abonnementen anders aan te pakken dan de andere, concurrerende telecombedrijven. Odido stelt dat er maar weinig positiviteit van consumenten over de telecomsector in Nederland is. Daarom wil Odido niet alleen de technologie centraal stellen, maar ook de klantenservice flink verbeteren.
De bedoeling van het bedrijf is dat moderne technologie voor iedereen toegankelijk is. Daarom gaat het nieuwe merk ervoor zorgen dat de klantenservice een stuk persoonlijker wordt, zodat klanten meteen met hun vragen bij een mens terecht kunnen. Bij veel andere providers is er vaak ergernis van klanten over hoe het er bij de klantenservice aan toe kan gaan. Daarnaast gaat Odido de databundels uitbreiden.
Een nieuwe identiteit
De twee voormalige merken van de mobiele telefonie giganten krijgen niet alleen een nieuwe naam, maar een volledig nieuwe identiteit. Odido staat voor meer inclusie en diversiteit en vindt het belangrijk dat iedereen mee kan doen. Onder het motto ‘Het kan ook zo’ wil het bedrijf meer klanten aan zich binden. Ook de mensen die normaal gesproken meer moeite hebben met technologie. Daarom zorgt het bedrijf er onder meer voor dat er een persoonlijkere klantenservice komt en werkt Odido nog aan het opzetten van een verbindingsservice. Als er klachten zijn over de mobiele dekking van het netwerk of problemen zijn met de internetverbinding, helpt de provider klanten snel verder.
Nieuwe mobiele abonnementen met en zonder telefoon
De bestaande abonnementen van consumenten die onder T-Mobile of Tele2 vielen, blijven bestaan. Aan de voorwaarden verandert er niets. Dat betekent dat als je nu klant bent van Odido en al een abonnement had, je gewoon gebruik kunt maken van de bundels die je nu hebt. Maar als je een nieuwe klant van Odido wordt, krijg je te maken met nieuwe abonnementsvormen. Zo kun je kiezen voor 2 GB, 10 GB of 15 GB databundel. Daarnaast kun je kiezen tussen een onbeperkt aantal belminuten of 120 belminuten.
Echt nieuw zijn de Unlimited-abonnementen, waarbij ‘Unlimited Start’ het goedkoopste telefoonabonnement is. Dit goedkope mobiele abonnement heeft een internetsnelheid van 10 Mbps. Het uitgebreidere ‘Unlimited Basis’ biedt snelheden tot 300 Mbps. T-Mobile had een maximumsnelheid van 450 Mbps. Wie een hogere snelheid wil halen, kan kiezen voor ‘Unlimited Plus’ of ‘Unlimited Premium’. Dit zijn de twee duurste telefoonabonnementen met snelheden van 600 Mbps en 1 Gbps. Verder is er een Samen Unlimited-bundel waarmee het mogelijk is om een databundel te delen. De twee duurste abonnementen bieden ook een extra: gratis toegang tot Videoland, Podimo of Visual Voicemail bij ‘Unlimited Plus’ of toegang tot Viaplay en Deezer, althans bij het duurste telefoonabonnement. Odido zal binnenkort ook toegang tot HBO Max of SkyShowtime beschikbaar stellen.
Mag je je bestaande mobiele telefoonabonnement nu opzeggen?
Nu Odido een nieuwe naam en een nieuw abonnementen aanbod heeft, is de vraag of je het bestaande mobiele abonnement mag opzeggen. Een vaak gehoorde opmerking is dat er een contract is afgesloten met T-Mobile of Tele2 en niet met Odido. Maar deze redenering klopt niet. Het contract blijft zoals het is, met bestaande bundels en dezelfde voorwaarden. Een naamswijziging is niet genoeg. Daarom kunnen klanten met een bestaand contract hun abonnement niet voortijdig opzeggen. Wel kun je overstappen naar een nieuw abonnement, zodra de einddatum van je contract in zicht is. De einddatum van je huidige contract is te vinden onder je account op de website van Odido, en in het contract dat je destijds hebt ontvangen van T-Mobile of Tele2.