In een restaurant draait het niet alleen om de kwaliteit van het eten; gasten hechten waarde aan andere aspecten die bepalend kunnen zijn voor jouw ervaring en aanbevelingen. Als je merkt dat het restaurant niet de gewenste recensies ontvangt, zelfs als het eten voortreffelijk is, moet je echt even aandacht besteden aan het managen van je restaurant. Meer weten? Lees dan verder!
Verdeel de taken effectief
Een team dat tevreden en gelukkig is heeft alle taken netjes verdeeld. Ieder teamlid moet taken krijgen die passen bij hun kennis en vaardigheden. Wie maakt de RVS horeca apparatuur schoon? Wie managet de keuken? Op die manier voorkomen we dat teamleden taken moeten doen waar ze eigenlijk niet voor zijn aangenomen. Hierdoor zullen ze ook automatisch minder tevreden worden en minder gelukkig zijn op het werk. Denk bijvoorbeeld aan een ober die geen managerstaken hoeft uit te voeren en een kok die zich niet bezig hoeft te houden met besluitvorming buiten zijn of haar vakgebied.
Een schoon restaurant
De netheid van je restaurant heeft meer invloed op gasten dan je zou denken. Onderzoek heeft aangetoond dat gasten een schoon restaurant zelfs belangrijker vinden dan de kwaliteit van de service. Slechte hygiëne staat op de tweede plaats als het gaat om redenen waarom gasten ontevreden zijn, direct na de slechte kwaliteit van het eten. Daarom moet je ervoor zorgen dat je restaurant schoon en hygiënisch is, van het toilet tot de keuken, om gasten een gevoel van vertrouwen en gemak te bieden.
Vriendelijk personeel
Stel je voor: een ober die vriendelijk, netjes en duidelijk plezier heeft in zijn werk. Dit is wat alle gasten graag willen zien. Wanneer je dit ook nog personaliseerd heb je de ideale medewerker. Restaurants die een bestand van hun gasten bijhouden en deze gebruiken om gasten speciaal te behandelen, hebben gemerkt dat ze niet alleen meer omzet maken, maar ook meer terugkerende gasten krijgen. Wanneer dat soort klanten het restaurant binnenkomen, weet de ober bijvoorbeeld al dat ze witte wijn willen. Bij het welkom kun je de naam gebruiken en bijvoorbeeld vragen: "Ik heb hier een fles Sauvignon Blanc die u de vorige keer ook besteld heeft. Willen jullie deze weer drinken?". Met deze services zullen klanten zeker sneller terugkomen.
Motiveer met incentives
Incentives zijn een effectieve manier om je personeel te inspireren om hun prestaties te verbeteren. Je kunt kiezen voor extra beloningen wanneer ze bijvoorbeeld succesvol een specifiek gerecht hebben verkocht, of misschiencross-selling tactieken hebben toegepast om meer te verkopen. Op deze manier zullen je medewerkers gemotiveerd zijn en zich blijven inzetten voor het succes van het restaurant.
Begrip voor de behoeften van het team
Om een goed team te leiden, moet je weten wat je teamleden nodig hebben, zowel in hun werk als in hun privéleven. Als je bijvoorbeeld ziet dat iemand in je team graag een andere rol wil in het restaurant, help hem of haar dan om die verandering te maken. En als een teamlid druk is met studeren, probeer dan hun rooster zo aan te passen dat ze zowel kunnen werken als studeren. Door te laten zien dat je om je team geeft en naar hun behoeften luistert, maak je de werksfeer een stuk beter. Met deze tips zal jouw restaurant al een stuk beter draaien.










