We willen graag onze producten aan de man brengen, en wel zo veel mogelijk. Dit doen we allereerst door ze onder de aandacht van het publiek te brengen. Dit gebeurt door promotie en reclame van hetgeen we willen slijten. Er zijn verschillende manieren om reclame te maken, onder andere via buitenreclame of advertenties. Toch zijn niet alle middelen even effectief, sommige promotieacties zijn effectiever dan andere. Wil jij ook weten waarom bepaalde advertenties beter werken dan andere, lees dan snel verder.
Effectief promotie maken
Het promoten van producten is vaak niet goedkoop, daarom is het zaak vooraf goed na te denken over een effectieve reclamecampagne. De traditionele manieren zoals via het adverteren in kranten en bladen, via displays in winkels, via het uitdelen van testers en sportsponsoring zijn nog altijd het meest efficiënt. Ook mond-tot-mondreclame blijkt uiterst succesvol. Tv-reclames bereiken een groot publiek en deze vorm kan uiterst rendabel zijn. Momenteel wordt er ook veel reclame gemaakt voor bepaalde producten via influencers. Dit blijkt ook te werken voor de doelgroep die ze bereiken. Niet alleen de wijze waarop reclame gemaakt wordt, maar ook de inhoud van de reclame, de boodschap en de vormgeving hebben invloed op het succes van de promotie. Je kunt kiezen voor lokale promotie of landelijk adverteren.
Waarom promotie maken en hoe
Door reclame te maken wil je een product verkopen, meer naamsbekendheid krijgen, het imago van je merk opkrikken of meer klanten aan je merk binden. Een simpele boodschap verpakken op een grappige manier wordt hiervoor vaak ingezet. Consumenten reageren vaak gevoelsmatig op een bepaalde reclame. Is een boodschap grappig, hinderlijk of storend. Uit onderzoek blijkt dat mensen binnen een fractie van een seconde al bepaald hebben of een advertentie in een tijdschrift interessant is. Het inspelen op een drietal basisemoties lijkt het meeste effect te hebben bij adverteren. Ik wil iets leuks krijgen, ik wil op een simpele wijze mijn angst overwinnen, wat de rest doet wil ik ook.
Belangrijke aspecten van effectieve reclame
Voor het succesvol aanprijzen van een product met een advertentie of andere vorm van reclame moet de boodschap aan de volgende eisen voldoen. Je reclame moet origineel zijn, moet overtuigen, moet kwalitatief goed zijn, moet geloofwaardig zijn, moet duidelijk zijn, moet interessant zijn, moet relevant zijn, moet verschillen van de concurrent, moet aansluiten bij vorige campagnes. En last but not least moet het de klant bewegen om tot aanschaf over te gaan. Daarom werken sommige advertenties duidelijk beter dan andere.