Reclame maken voor je bedrijf kan behoorlijk in de kosten lopen, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Er zijn namelijk een aantal manieren die bijna niets kosten en jouw boodschap ook nog eens op een unieke manier uitdragen. Welke van deze vijf creatieve reclame strategieën wil jij wel een keer proberen?
1. Milieuvriendelijke graffiti
We beginnen met een strategie die perfect past bij milieubewuste en innovatieve ondernemers, namelijk milieuvriendelijke graffiti. Hierbij gaat het dus niet om de traditionele graffiti met verf, maar bijvoorbeeld om reverse graffiti. Hierbij spuit je een deel van de stoep of straat schoon met een hogedrukspuit, om jouw boodschap over te brengen. Denk aan een kortingsactie voor je winkelpand bijvoorbeeld. Geen hogedrukreiniger? Ook dan kun je op een milieuvriendelijke manier graffiti gebruiken. Krijtverf is hier een mooi voorbeeld van, waarmee je ook een tijdelijke boodschap spuit op bijvoorbeeld de gevel van een gebouw.
2. Stickeren
Stickers zijn een andere creatieve manier om je merk te promoten en er zijn veel plekken waar je dit legaal mag doen. Wildplakken mag namelijk (net zoals het ophangen van posters) niet overal. Gelukkig kun je hierover informatie vinden op de site van de gemeente, want vaak zijn er plekken waar het wel gewoon mag. Stickers zijn ook een leuk extraatje om uit te delen aan klanten, bijvoorbeeld om op de achterruit van de auto te plakken. Door te kiezen voor een leuk ontwerp of een pakkende tekst, is de kans groot dat klanten dit ook daadwerkelijk doen. En als je wil weten waar je stickers online kunt bestellen? Dan kan dit bij DrukZo al voor een klein prijsje.
3. Samenwerken met influencers
Hoewel populaire influencers vaak een gage ontvangen voor het promoten van een bedrijf, dienst of product, zijn er ook genoeg kleinere influencers die dit doen in ruil voor wederzijdse promotie of een gratis product. Probeer influencers te vinden met een nog wat onbekende account, maar die wel perfect aansluiten op hetgeen jij wil promoten. De kans is groot dat je zo een select groepje potentiële klanten kunt bereiken, die precies in jouw doelgroep vallen.
4. Een giveaway
Een reclame strategie die aansluit op een samenwerking met anderen, is het organiseren van een give-away via social media. Vaak is het makkelijker om veel mensen te bereiken met een gulle prijs, die je zonder veel kosten kunt samenstellen door samen te werken met andere ondernemers. Vraag iedereen om iets in te brengen voor het samenstellen van de prijs, en promoot de give-away actie allemaal via de eigen social media kanalen. (Tip: ook de eerder genoemde stickers kun je als leuk extraatje toevoegen aan de give-away prijs).
5. Gastspreker worden
Tenslotte een tip waar je wat extra lef voor nodig hebt, namelijk het geven van een presentatie tijdens een event of netwerkbijeenkomst. Of het geven van een online interview of deelnemen aan een podcast. Het delen van je persoonlijke verhaal of je kennis, kan iets zijn waarmee je een blijvende indruk bij anderen achter laat. Denk hierbij niet zozeer aan een verkooppraatje, maar een indirecte methode om de naamsbekendheid van jouw onderneming te vergroten en tegelijkertijd je netwerk. Zoals bijvoorbeeld tips voor een goede nachtrust als je matrassen verkoopt, of een workshop smoothies maken als je een (online) shop hebt voor vitamine supplementen.










